#ainternet
queagente
quer_criadores em crise

 

imagem grande
imagem pequena

Escute este conteúdo:

Criadores de conteúdo, esse papo é com vocês: o ano começa, e você está com várias ideias, quer escrever mais, postar com frequência, interagir com seus seguidores, aproveitar os recursos da plataforma para gerar mais conversas, fazer negócios também. Aquela animação toda de quem tem algo muito único e autêntico para dividir com mais gente.

Eis que, boom: uma pandemia vivida no Brasil, junto a inúmeras outras notícias muito difíceis de digerir. Se você for do tipo que se deixa levar pelos acontecimentos do dia, talvez tenha ficado difícil produzir no mesmo ritmo de antes, certo? Bate um desânimo, um cansaço, vem aquele questionamento: do que falar agora, como falar, será que é esse o tom, será que não deveria abordar outros assuntos também? 

Bem-vindos ao clube dos criadores de conteúdo que são menos máquinas regidas pelo algoritmo (esse grande mistério), e mais gente real, de verdade, com emoções que são diretamente afetadas pelo que acontece no mundo. 

Como continuar produzindo conteúdo quando tanta coisa acontece em velocidade vertiginosa? No que se basear: nas lições do marketing digital que muitas vezes pedem uma produção de conteúdo frenética ou no respeito ao seu próprio ritmo? Como seguir adiante quando a criação de conteúdo é mais do que uma vontade, mas também a sua profissão?
⠀⠀⠀⠀
Pra começar, queremos saber: você que é produtor de conteúdo, seja de qual tamanho for sua audiência, como tem se sentido nesses últimos meses? Com mais ou menos energia? Fazendo o estritamente necessário ou com gás até de inventar projeto novo?

Produza o conteúdo que você gostaria de consumir

Quem cria conteúdo na internet em 2020 no mínimo se faz algumas perguntas antes de apertar o botão publicar. Combina com o momento, ou melhor deixar para depois? Isso desperta algum gatilho? É natura, quanto mais pensamos sobre nossa própria atuação, mais vamos construindo #ainternetqueagentequer. Importante, no entanto, lembrar que entre acionar o seu próprio DVDR (departamento de “vai dar ruim”) e criar mais consciência, você pode cair em um limbo: o de travar e deixar de postar, de se comunicar. 

“Os questionamentos aumentaram nesse período. Ao mesmo tempo, a responsabilidade é intrínseca ao trabalho de produzir conteúdo na internet. Ou deveria ser. O ideal é a gente sempre se questionar e ficar atenta ao contexto”, diz Stephanie Noelle (@chez_noelle), jornalista e criadora de conteúdo há 9 anos. Ela conta que já deixou de postar vários conteúdos por perceber que outros assuntos mereciam mais visibilidade. “Meu conteúdo não é baseado no ativismo, mas sempre foi politizado, o que faz com que as pessoas esperem que eu me posicione. Ao mesmo tempo não quero falar: ‘olha só mais uma coisa horrível’. Quando sinto que tenho a contribuir, trago. Não acho que silêncio é omissão. Às vezes a melhor coisa que a pessoa pode fazer é ficar quieta e deixar pessoas que saibam falar, falarem.”

Por ser trabalho para muitos, deixar de postar também acaba trazendo uma certa ansiedade. “O algoritmo é importante pra gente aparecer. Ao mesmo tempo sou um pouco rebelde. Tento aceitar o meu tempo de produzir um conteúdo que faz sentido pra mim. E ele não é diário, não são stories cheios de pontinhos. É slow content, um jeito que eu acredito que é mais humano com a gente. Tenho escolhido o que faz mais sentido pra minha saúde mental.” 

Ela tem tentando pegar leve com si mesma. “Tá todo mundo online. Tá todo mundo muito à flor da pele. Tenho pensado muito sobre o quanto as redes sociais podem ser esse lugar de gerar ansiedade nas pessoas, delas se sentirem conectadas o tempo todo mas sem se sentirem ligadas de fato. Penso no quanto contribuo ou não pra essa sensação ruim e penso em maneiras de contribuir de forma positiva.” E aponta três etapas para lidar melhor com essa pressão: respirar, estabelecer uma relação sincera com a sua audiência e praticar um exercício de gentileza com si mesmo. “Precisamos pensar: por que a gente faz o que faz? E tentar responder isso de uma forma gentil. Sair um pouco da produção e pensar, refletir, se nutrir de coisas legais. Pra que quando você postar seja algo que você faça porque está gostando mesmo.” Ela dá mais dicas no álbum. 

Para além disso, precisamos falar sobre responsabilidade. “Da minha formação de jornalismo vem essa obrigatoriedade de ser responsável pelo que você escreve, publica, pela informação que está passando. Eu achava muito maluco como muitas pessoas colocavam a máscara de ‘isso é minha opinião’ pra falar sem ter responsabilidade. Agora mais do que nunca está claro que isso não existe. Se você produz conteúdo na internet, você tem sim responsabilidade”, diz ela. 

Fez sentido pra você? Como não se deixar levar por uma ideia de que a produção incessante é a que traz resultados? Dá pra existir na internet de um jeito mais seu, e menos das fórmulas?

Confie no seu processo

No começo da quarentena, a internet pareceu ter sido inundada com posts sobre produtividade: aproveite para aprender um novo idioma/cuidar das plantas/tirar seu projeto do papel. Além de ser um discurso pouco inclusivo, a empolgação inicial deu espaço, três meses depois, para um cansaço quase palpável através da tela. Entre um extremo e outro, temos uma proposta de exercício: nos ouvirmos mais, antes de seguirmos no fluxo incessante da internet. Quem topa?

“Dificilmente alguém vai ter algo importante, que vai fazer pensar/inspirar, para falar todo santo dia, mais de uma vez por dia. É muito difícil manter esse ritmo, é até prejudicial”, diz Karla Lopes (@k.arlalopes), criadora de conteúdo. Nas primeiras semanas, ela interrompeu a criação. “Estava morrendo de medo, ansiedade. Fazia só as coisas de trabalho que não tinha como não fazer. Ao longo do tempo fui melhorando. Agora, apesar dos pesares, de todo dia ter uma marimba gigantesca para segurar nesse país, já voltei ao ‘normal’. Entrei num modo de que essa vai ser minha vida daqui pra frente e vou precisar me adaptar.”

Isso inclui, também, trazer para os posts questões para debate. “Certas notícias faço questão de falar. Sobre questões raciais principalmente. Acho importante criadores se posicionarem. Você não tem que transformar seu Instagram num palco político. Mas o silêncio, quando é silencioso demais, quando não há mínima manifestação, pode soar como se você estivesse sendo conivente com uma situação ruim. Nossa voz é importante pra gente mostrar que não estamos satisfeitos.”

Para além do momento turbulento, Karla identifica outros fatores que afetam a produção de conteúdo, como a exaustão e a síndrome da impostora. “Quando me sinto travada, busco minhas âncoras de trabalho: por que eu faço o que eu faço? Por que eu tô fazendo e como aquilo pode ajudar outras pessoas? Aí consigo ter um olhar mais acolhedor e trazer mais movimento pro meu conteúdo.” Olhar para si mesma com mais generosidade também contribui. “Temos que respeitar nossos processos. Não me forço a postar porque vou perder relevância, porque o algoritmo vai me ferrar. Não tô nem aí pra isso. Se sinto que não estou bem pra produzir não vou produzir. O meu processo e o meu bem estar são prioridade. Quando você cria conteúdo, você tá trazendo algo que é seu. Tento sempre me conectar com minha essência, de onde parte minha vontade de criar e a partir daí colocar meus projetos no mundo.” 

Confia no seu processo é a mensagem.

E você, como cria seu conteúdo? É mais automático ou mais flutuante de acordo com as suas emoções?

O ciclo de criação de conteúdo

Continuar produzindo conteúdo em um cenário como o que estamos vivendo, confinada em casa e ainda com uma neném para cuidar.

A criadora @carolburgo aponta que sua produção tem oscilado. “Parece que qualquer coisa é irrelevante, fútil e sem sentido diante do cenário de vida que se apresenta na nossa frente”, desabafa. Em seguida menciona a importância de respeitar esse processo. “O mais interessante é que minha preocupação em postar não é porque EU me cobro isso, mas porque as pessoas me cobram. Se eu sumir por apenas 1 dia, começo a receber mensagem perguntando se tá tudo bem, se eu tô viva e eu preciso sempre ficar atenta pra não cair na pilha alheia.”

Isso se dá porque Carol acostumou sua audiência com análise profundas sobre temas diversos, de política a direitos da mulher. Ächo meio inútil ter ‘uma voz; que reverbera pra uma grande audiência e não usar essa voz para trazer reflexões, politizar algumas questões.” Por outro lado, ela acaba sendo cobrada por isso. “Poucos dias depois de ter neném, em pleno puerpério, as pessoas mandavam notícias terríveis esperando que eu comentasse tudo como se eu fosse a bancada do Jornal Nacional. Influenciadores que ‘se posicionam’ acabam sendo cobrados o tempo inteiro para falarem sobre o tudo o tempo todo e, além de não ser saudável, a gente também tem vida fora das redes. E um bebê!”

Ela costuma acompanhar perfis que constroem debates diariamente sobre questões diversas: socialismo, racismo, feminismo. “Eu bebo dessas fontes o tempo todo, leio artigos, matérias, posts e comento sobre alguma coisa quando consigo amarrar várias perspectivas sobre um assunto de forma simples. Hoje só tiro um tempo pra comentar algo de forma mais extensa quando chego nesse ponto, de conseguir sintetizar uma ideia.” Sem conhecimento sobre o assunto, pra quê opinar? “Nem sempre o silêncio é omissão, às vezes é simplesmente não saber. Porém, existem assuntos muito urgentes no Brasil e nesses casos, mesmo que a gente não saiba sobre o assunto, podemos sempre compartilhar conteúdos de quem tem conhecimento e fazer aquela mensagem chegar a mais pessoas.” E lembra: comentar algo não é sinônimo de não ser omisso. “Inúmeras marcas e pessoas se posicionaram contra o racismo nos últimos tempos e, no entanto, são marcas com denúncias de racismo nas costas e pessoas que votaram num presidente racista. De que adianta ‘opinar’ que o racismo tem que acabar, se não é isso que praticam? A omissão está na prática, não em ficar postando opinião em rede social.” 

 

Para quem também está oscilando, Carol dá um conselho: “Não entra na pilha dos outros. Criar conteúdo demanda tempo para a própria criação e um segundo tempo extra pra lidar com tudo que te pedem DEPOIS do conteúdo estar criado. Sempre pedem mais, cobram mais, esperam mais. Não caia nessa pilha. Respeite seu tempo, sua vontade, sua saúde mental e opine, crie, se posicione naquilo que faz sentido pra você e que você DE FATO pratica.”

Compartilhar

80 Comments

  1. Larry

    Hi there all, here every one is sharing these familiarity, therefore it’s nice to read this webpage, and
    I used to visit this webpage every day.

  2. film semi layarkaca21

    These are actually impressive ideas in concerning blogging.
    You have touched some nice factors here. Any way keep up wrinting.

  3. I just like the helpful information you supply in your articles.
    I’ll bookmark your blog and take a look at again right here regularly.

    I am reasonably certain I’ll be told lots of new stuff proper right here!

    Best of luck for the next!

  4. Jack

    Awesome things here. I’m very satisfied to see your post.

    Thanks a lot and I’m looking ahead to touch you. Will you please drop me a mail?

  5. layarkaca21 indoxx1

    Wonderful goods from you, man. I’ve have in mind your stuff prior
    to and you are just extremely fantastic. I really like what you have bought right here, really like what you are saying and the
    best way through which you say it. You’re making it entertaining
    and you still care for to keep it smart. I can’t
    wait to read far more from you. This is actually a tremendous
    site.

  6. layarkaca21 xxi

    Hey there! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
    If you know of any please share. Many thanks!

  7. layarkaca21 film indonesia

    I’m extremely inspired together with your writing skills as smartly
    as with the structure for your blog. Is that this a paid theme or did you
    modify it yourself? Either way stay up the excellent quality writing,
    it is uncommon to peer a nice blog like this one nowadays..

  8. layarkaca21 indoxx1

    Great blog here! Also your site loads up very fast!

    What web host are you using? Can I get your
    affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as
    quickly as yours lol

  9. layarkaca21 lk21 indoxxi

    It’s very effortless to find out any matter on net as compared to textbooks, as I found this article
    at this web page.

  10. layarkaca21 lk21 indoxxi

    Hi I am so delighted I found your webpage, I really found
    you by mistake, while I was searching on Google for something else,
    Nonetheless I am here now and would just like to say cheers for a marvelous post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design),
    I don’t have time to look over it all at the minute but I
    have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please
    do keep up the awesome work.

  11. https://about.me/layarkaca21.xyz

    At this moment I am going away to do my breakfast, later than having
    my breakfast coming over again to read additional news.

  12. Sybil

    Wow, superb blog layout! How long have you
    been blogging for? you made blogging look easy.
    The overall look of your web site is magnificent, let alone the content!

  13. indoxxi layarkaca21

    Its like you read my mind! You appear to grasp so much approximately
    this, such as you wrote the book in it or something. I believe that you
    could do with a few p.c. to force the message house a little
    bit, but other than that, this is excellent blog. A great read.
    I’ll definitely be back.

  14. Kris

    Good day! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out
    and say I genuinely enjoy reading through your posts.
    Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the same topics?
    Thanks a ton!

  15. Adelaide

    I don’t even know how I ended up here, but I thought this
    post was good. I don’t know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if you are
    not already 😉 Cheers!

  16. fantastic post, very informative. I’m wondering why the
    opposite experts of this sector don’t understand this.
    You must proceed your writing. I am sure, you have a great readers’ base already!

  17. Alphonso

    Wow, this post is nice, my sister is analyzing such things, therefore I am going to inform her.

  18. layarkaca21 indoxx1

    Hey! Someone in my Facebook group shared this website
    with us so I came to give it a look. I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers!
    Outstanding blog and superb design.

  19. film semi layarkaca21

    Spot on with this write-up, I seriously think this website needs far more attention. I’ll probably be returning
    to read more, thanks for the information!

  20. indoxxi layarkaca21

    We’re a group of volunteers and opening a new scheme in our
    community. Your site provided us with valuable info to
    work on. You have done a formidable job and our whole community will be grateful to you.

  21. https://issuu.com/layarkaca21mobi

    whoah this blog is excellent i like studying your articles.
    Stay up the good work! You recognize, lots of people are hunting round for this information, you can aid them greatly.

  22. indoxxi layarkaca21

    I think this is among the most important info for me. And i am glad
    reading your article. But should remark on some general things, The website style is
    wonderful, the articles is really nice : D. Good job, cheers

  23. layarkaca21 indoxx1

    Howdy! I know this is kinda off topic but I’d figured
    I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe
    guest writing a blog article or vice-versa? My website discusses a lot of the same subjects as yours and I
    think we could greatly benefit from each other.
    If you might be interested feel free to shoot me an e-mail.

    I look forward to hearing from you! Wonderful blog by the way!

  24. situs judi slot online terpercaya 2019

    When some one searches for his essential thing, therefore he/she wishes to be available that in detail, thus
    that thing is maintained over here.

  25. Jason

    This excellent website really has all the
    info I needed about this subject and didn’t know
    who to ask.

  26. Hello this is kinda of off topic but I was wanting to know if blogs use
    WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
    I’m starting a blog soon but have no coding expertise so
    I wanted to get advice from someone with experience. Any
    help would be greatly appreciated!

  27. Kris

    Hi there every one, here every person is sharing these know-how, so it’s good to read this blog, and I used to pay a visit this web site all
    the time.

  28. layarkaca21 indoxx1

    If you want to get much from this paragraph then you have to apply these methods to your won blog.

  29. Bell

    Howdy are using WordPress for your site platform?

    I’m new to the blog world but I’m trying to get
    started and set up my own. Do you need any html coding knowledge to make your own blog?
    Any help would be greatly appreciated!

  30. Gilberto

    I’m very pleased to uncover this website. I want to to
    thank you for ones time just for this fantastic read!! I definitely liked every little
    bit of it and I have you bookmarked to look at new information in your blog.

  31. Jeanna

    I do accept as true with all of the ideas you’ve presented to your post.
    They’re really convincing and will certainly work. Still, the posts are too brief
    for newbies. May you please extend them a bit from
    next time? Thanks for the post.

  32. Lorna

    Hey there just wanted to give you a quick heads up.

    The text in your post seem to be running off the screen in Internet explorer.
    I’m not sure if this is a format issue or something to do with web browser
    compatibility but I figured I’d post to let you know.
    The layout look great though! Hope you get the problem solved soon. Cheers

  33. layarkaca21 film indonesia

    Good day! This is my first comment here so I just wanted to
    give a quick shout out and say I truly enjoy reading your posts.
    Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same topics?
    Thank you so much!

  34. Rickie

    On June five, 2018, Delaware moved to supply single-game betting on a number of diverse sports at three casinos in the state.

  35. Maricruz

    stake contribution equal to the initial bonus Specific bet
    kinds and payment solutions excluded.

  36. Maxine

    There is no proof about the exact age of the roulette wheel.

  37. Ellen

    Covers disclaims all liability related with your use of this web page and use of any info contained on it.

  38. Mona

    Basically by adding the odds of one further bookmaker, we have decreased the margin by some 35%.

  39. Stephanie

    Every point counts when it comes to betting NFL point spreads.

  40. Avis

    Giannis Antetokounmpo missed the Bucks’ final preseason game with
    a back injury and will play tonight.

  41. Thurman

    Heya i’m for the first time here. I came across this board and
    I find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you helped me.

  42. Leia

    calculate cash out worth based on a quantity
    of aspects at the time of bet placement.

  43. Shay

    Table tennis, Swedish handball, Nicaraguan and Algerian Soccer,
    and Turkish volleyball were amongst the authorized new offerings.

  44. Sylvester

    It was established in 2014 in Costa Rica and is rapidly expanding
    to compete with other older bet staking web sites.

  45. Mei

    In order to place a sports bet over the world-wide-web with a regulated Ohio book, you will have to have to be inside the
    state of Ohio.

  46. Samara

    This newfound comfort also permits players to access games
    specifically designed for their mobile devices.

  47. Julius

    You will often see +540 rendered as 6.40 , but you can use a betting odds calculator to turn it into
    American odds.

  48. Gerald

    Take a few minutes to browse via our collection of casino guides,
    tips, and tricks.

  49. Clifford

    Tell us your sport and we’ll do our greatest to
    deliver scoreboards in the future.

  50. Yong

    I have been passionate about sports ever due to the
    fact I was a little kid.

  51. Marlon

    Wagers need to be on min. odds of four/five on singles or
    acca bets min. odds of two/five per choice to qualify,
    T’s & C’s Apply 18+.

  52. Anke

    It has climbed to dominance in Pennsylvania andIllinois,
    and most certainly it will look to continue the trend in New York.

  53. Marion

    With other platforms, they enable cashing out right via the occasion.

  54. Nolan

    DraftKings and FanDuel went live in WV quickly thereafter and have given that
    been joined by other operators.

  55. Edythe

    The particular person dealing puts two cards, face down, beneath the shoe.

  56. Junior

    This is a newer providing that has made its debut
    in the Colorado marketplace.

  57. Novella

    Also, keep in thoughts that there are times when the smaller sports cross more than into the mainstream.

  58. Alvaro

    Again, there’s no point picking out the largest
    bonus when it hides behind a 60x rollover requirement.

  59. Katherina

    Presently, there are 24 franchises from the United States and seven from
    Canada competing for the prestigious Stanley Cup.

  60. Lucio

    My family members all the time say that I am wasting my
    time here at net, however I know I am getting familiarity every day by reading such nice articles or reviews.

  61. Davida

    We stumbled over here by a different web page
    and thought I should check things out. I like what I see so now i’m following you.
    Look forward to checking out your web page yet again.

  62. Dominic

    Your method of explaining the whole thing in this piece of writing is genuinely pleasant, all be capable of easily be aware of it,
    Thanks a lot.

  63. Gabriele

    Howdy! This is my 1st comment here so I just wanted to give
    a quick shout out and say I truly enjoy reading through your posts.
    Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the same topics?

    Thanks a ton!

  64. Gretta

    What’s up to all, the contents present at this web page are
    really amazing for people knowledge, well, keep up the
    nice work fellows.

  65. Eloisa

    Wonderful post however I was wondering if you could write a litte more on this topic?
    I’d be very thankful if you could elaborate a little bit further.

    Thank you!

  66. Jamel

    My partner and I stumbled over here different website and thought I might check things out.
    I like what I see so i am just following you. Look forward to finding out about your web page for a second time.

  67. Jacinto

    Wonderful post but I was wanting to know if you could write a litte more
    on this subject? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit further.

    Thank you!

  68. Elana

    I was pretty pleased to find this great site. I want to to
    thank you for your time just for this wonderful read!!
    I definitely enjoyed every part of it and i also have you
    book marked to see new stuff on your blog.

  69. Charolette

    Thanks for sharing your info. I really appreciate your efforts and I am
    waiting for your next post thank you once again.

  70. Myra

    Hi i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this post i thought i could also make
    comment due to this brilliant article.

  71. Landon

    Having read this I believed it was extremely informative.

    I appreciate you finding the time and energy to
    put this article together. I once again find myself spending way too
    much time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it!

  72. Ursula

    This design is steller! You definitely know how to
    keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Excellent job.
    I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it.
    Too cool!

  73. Continue Porsche Taycan Pre Order

    Hi everybody, here every one is sharing such know-how,
    thus it’s pleasant to read this web site, and I used to visit this webpage everyday.

  74. 우리카지노

    Thank you for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I’m very glad to see such great information being shared freely out there.

  75. 온라인카지노

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up plus the rest of the website is very good.

  76. 바카라

    Very energetic post, I enjoyed that a lot. Will there be a part 2

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado. Campos obrigatórios são marcados com *